torsdag 3 januari 2019

Adam Belial och det kliffotiska trädet, Nietzsches övermänniskoideal i praktiken.

Det kliffotiska"trädet, tar initianden på en självgudomliggörande inre resa, i en process där de infernaliska makternas gradvisa förtätnande benämnt "seder hishtalshelus" (tillvarons gissel) ju längre in man tar sig genom en förträngning "tzimtzum" av gud. Kliffoterna formas gradvis av mer "jordiskhet" och "gudomlighet" genom en motsatt skapelse, man räknar med två "oheliga" nivåer under det fysiskt manifesta, tre inklusive det fysiska planet inräknat (Shekina) dit den kristna "frälsningen" kan nå, "Nogha" som fortfarande kan se det, och den lägsta världen "Tamei", dit magiker redan hunnit skapa sin egen lustgård med sig själv som gud och är nu utom frälsning från någon annan än sig själv. Vilken väg man går åt beror på två faktorer, "Devekut" som är ett helt självupplåtande åt gud som leder till förlåtelse. KAVANAH är den andra faktorn där man är självmedveten och blickar inåt i perspektiv, och där varje kliffa står för en mängd korrespondenser i olika lager allt som eftersom satanistens självmedvetna blir mer utkristalliserat, och man skapar sig själv likt Xeper.


Kliffotiska trädet, "Ha-ilan-ha-hizon", eller ”det andra trädet”, syns här nerifrån och upp. Med Naamah och Lilith längst ned och Satan/Moloch högst upp. Nedan finns kliffoterna listade i dess inbördes nummerordning tvillingguden” Satan/Moloch (den röda och gröna draken) ges nummer 10/11 för att påvisa en pågående evolution (kristendomen ser människan som skapelsens perfekta krona, Satanismen ser människan som i ett pågående framåtskridande evolutionärt arbete, alltid framåt,bättre och starkare än igår) Vi kan se på bilden hur de olika Kliffoterna korresponderar till varandra och hålls ihop av ”tunnlar, eller grottor (de hebreiska bokstävernas subtila betydelser) och stegvis låter den ursprungliga energin förtätas och ändra färg och form och kännetecken tills den når ett andligt förtätande och vibration som känns igen som Satan. För att tala i österländska termer så är kundalinitätheten här mer eller mindre fysiskt manifest i det här stadiet.



Man brukar koppla olika attribut till Kliffoterna såsom olika element, sinnestillstånd, metaller, dofter osv. Tänk dig att du har en stor vägg med tio utdragbara lådor som är placerade såsom det kliffotiska trädets. Allt som kan tänkas tillhöra det rent fysiskt manifesta placerar du i den nedersta lådan. Allt du kan ta på och se hamnar där, och allt som kan symboliseras till detta. Bergskristall är en mineral som brukar kopplas till jord, vanlig planteringsjord, djävlar och demoner, färger, växter som alla har en mytologisk, arketypisk eller rent fysiologisk koppling till det fysiskt materiella hamnar här, då hade boxen direkt ovanför placerar vi allt som vi kan komma att tänka på när det gäller drömmar och sömn, mångudinnor som är kopplade till månen som lyser under nattetid när vi sover, Lillith är ju bland det första man kommer att tänka på här. Hade vi kunnat plocka ut våra drömmar så hade vi placerat dem i den här boxen.

Boxen som är snett upp till vänster som har med intellekt att göra, där hade vi placerat en mattebok, några matematiska formler, vi hade plockat ut ordklasser och tryckt ner personer som Einstein och Tesla i boxen om än något motvilliga. I boxen som är mitt emot på höger sida där hade vi tagit alla våra känslor. Tänk dig att du är olyckligt kär, eller har en gnagande vrede eller vilken känsla som helst, om du bara hade kunnat gripa tag om känslan så hade du placerat den i den här boxen tillsammans med Venus, tillsammans med djur och växter, blommor och allt annat som har med just vår ide att göra. ”Tunneln” som går mellan höger och vänster box (tankar och känslor) hade varit allt vi upplever när vi analyserar en känsla, eller allt som har att göra med hur vi känner inför en matematisk formel. Stigen mellan boxen för våra drömmar och boxen för våra känslor skulle inrymma precis hur vi känner för en dröm
vi precis haft. Tillsammans bildar boxen för drömmarna, intellektet och känslorna den nedre triaden. Direkt ovanför finns ytterligare en triad som pekar nedåt och direkt ovanför den så har vi den högsta triaden som pekar uppåt, som likt Lucifers attribut ”spegeln” ger en spegelbild av en spegelbild av en spegelbild. Den översta triaden är det sfär där vi kan se Satan, vars kliffotiska attribut är en svart diamant. Den nedersta triaden är den som skapar sprickan mellan vår verklighet och demonernas dimension.
10/11. Taumiel: Dualiteten. Satan och Moloch på samma gång, som i en ständig evolution tar sig uppåt. luft pluto radix, Diamant är några av attributen.
9. Chaigidel: ”den som går vidare dit ingen gud finns. Både Satan och Beelzebub är kopplade till den här kliffoten precis som ”Adam Belial”, visdom, grå, Eld, Neptunus tenn, Turquosie.
8. Sathariel: ”den som omsluter perfektionen”.Lucifuge Rofacale (den som skyr ljuset), svart, vatten Saturnus järn, Isis, Kali, Pärlor
7. Gamchicoth:”Slukaren”, Ragnarök. Astaroth, Astarte, Babylons Ishtar, Isis. Blå Vatten Jupiter silver, regnskaparen, Amoun, Indra, Safir
6. Golachab: har man läst Might is Right eller första kapitlet i The Satanic Bible så förstår man den här kliffan. Asmodeus: Samael den svarte, makt, stränghet, röd, eld, Mars, järn, Horus, Vishnu och rubiner är några av attributen.
5. Thagirion: ”revolutionen mot gud”.” Belphegor, den svarta solen, luft, Ra, topas .
4. Harab Serapel: Korpen som flög sin egen väg i sagan om Noaks ark. Baal, , grön, eld, Venus, koppar , Hathor, smaragd.
3. Samael: Adramelech, stolthet, orange vatten Merkurius kvicksilver, Anubis, Hanuman, opal
2. Gamaliel: ”de som flyr gud”. Lilith demonernas moder, lila Luft Månen silver, Incubi demoner som rider män på natten, Shu, Kvartz
1. Nehemoth: ”viskarna” dom som gör sinnena exalterade. Lilltihs ”syster” Naamah, spekulationer om det är Naamah är en judisk form för Egyptens Nephthys och Isis, de fyra elementens färger i sin jordiga form ”brunröd”, ”brunblå”, ”brungul” och svart. Alkemins medicina metalli, ormus, Seb, svartalver, bergskristall. Vill vi ha en perfekt bild av det kliffotiska trädet så skall vi införskaffa oss en tarotlek, gärna Thoth Tarot som är bland de mest kabbalistiska i form av färger, planetariska symboler och betydelser, samt att Crowley räknade med denna som den nya Aeonens lek, vad LaVey kallar Satans tidsålder. Börja med att sortera ut alla ”ess” och respektive hovkort och placera dem i position för Taumiel, alla ”tvåor” Chaigidel, alla treor vid ”Sathariel” på samma sätt ända ner till ”Nehemoth” där vi placerar alla ”tior”. Vid stigarna placerar vi ut de övriga korten
som passande nog är 22 till antalet och får en ovärderlig hjälp av tarotkorten för att förklara trädet. Och omvänt, trädet förklarar på ett perfekt sätt Tarotkorten när vi väl förstår dess innebörd. Korten blir också ovärdeliga hjälpmedel som man kan använda när man mediterar över kliffoterna, eller dess tunnlar. Något som kallas för ”pathworking” en mycket populär form av meditation/kliffotiskt arbete.


Den sataniska ”middle pillar ritual"

Trädet är en symbolisk karta över det stora kosmiska, men även över det lilla mikrokosmiska i form av din egna kropp. Taumiel placeras vid centrum av hjärnan eller hjässan. Chaigidel och Sathariel respektive tinning och Gamchicoth samt Golachab vid axlarna, Thagirion placeras vid solarplexus eller hjärtat. Harab Serapel och Samael vid höfterna och Gamaliel vid könsorganen och Nehemoth vid fötterna. Vi fokuserar oss på Thaumiel och ickesefiran Daat Thagirion, Gamaliel och Nehemoth. Dessa kliffoter som i en rak linje är placerade i mitten av trädet och utgör den mellersta pelaren. Genom att ligga raklång eller stå upp tänker vi oss en satanisk energi, ormkraften/kundalini, från Thaumiel i ett universellt makrokosmiskt stort kliffotiskt träd, vars energi dras till vår hjässa och fyller en brinnande sfär av livskraft medan vi vibrerar Satan/Moloch vid den mikrokosmiska (dig själv) platsen för Thaumiel. Den här tänkta sataniska elden drar du ned genom hjässan genom hjärnan och upplyser hela ditt sinne, ner till halsen genom ryggraden (som en omvänd kundalinimeditation) och lyser upp en punkt vid halsen vars brinnande eld formar ett ´lysande klot lika stor som den vid Thaumiel. Vid halsen har vi vårat Daat-centra (en icke-sefira som ligger vid den kabbalistiska avgrunden) där man vibrerar gudsnamnet ”Lucifer”. Elden dras ned till hjärtat för den punkt som korresponderar med Thagirion där man vibrerar ”Belphegor” och fortsätter som förut med Gamaliel som är vid genitalierna där ”Lillith” vibreras och sist en punkt mellan fötterna som är Nehemoths kliffa på kroppen där ”Naamha” vibreras. Nu för vi upp elden igen hela vägen upp till hjässan och låter den färdas på utsidan av vår aura. Först i runda cirklar runt vår sida. Från hjässan ner över vår vänstra sida ner till fötterna och upp genom vår högra sida av kroppen till hjässan i en äggformad rörelse, sedan från hjässan över vår framsida av kroppen till fötterna och sedan upp genom vår kropps baksida. 



Att arbeta praktiskt med kabbalan kan vara rent psykologiskt. Vi kan härleda olika processer om vi vet var vi skall kategorisera dessa och vilka motpoler de har och i vilken relation de står i till varandra. Detta var något som Freud inte var helt främmande för i sin psykologi. Ett annat praktiskt användningsområde är att använda sig av korrespondenserna till sin fördel. Vi skall exempelvis göra ett prov i ett ämne som vi studerar. Vi vet att den intellektuella delen av trädet är kopplat till Samael och att dess färg är orange, en färg som förövrigt drar uppmärksamheten till sig och som har en uppiggande effekt på vårt sinne. Vi har en hel del andra korrespondenser vi kan välja att omgärda oss av. Koriander kan kopplas till Samael, och har en vetenskapligt bevisad effekt på minnet som när vi känner lukten så triggas en reaktion fram som befrämjar minnesfunktionerna. Vi kan alltså välja att använda oss av färger, lukter, ljud, inre bilder och meditationer över tarotkort (i detta fall de fyra åttorna i taroten) eller om man så vill demonnamn, tidpunkter på dygnet enligt en planetarisk indelning av dygnet. Vi vet också att Harab Serapel är Samaels motpol för att veta vad vi skall undvika för vårt syfte. Grönt som för tankarna iväg till våren och väcker upp vissa
känslor är något man kanske kan undvika i en sån här operation osv.

För en romantisk afton kanske rosor, jordgubbar, hallon och liknande är lämpligare för atmosfären än vad tistel, brännässlor och svartpeppar är (som inte bara tillräknas en annan sefira, Golachab, utan befinner sig på helt motsatt pelare i trädet). Principen är mycket enkel när man lär sig hur trädet är uppbyggt och till synes slumpvis utvalda korrespondenser som till en början inte verkar ha något samband får en användbar struktur (vad den gemensamma faktorn mellan färgen grön, tarotkortens sjuor jordgubbar och koppar är kan vara tämligen svårt att se i början och här är trädet till en ovärderlig hjälp) Det amerikanska uttrycket ”get dressed for sucess” sätter pricken över ”i”:et när det gäller att använda sig av kabbalans korrespondenser. Ur ett psykologiskt perspektiv kan Livets träd sägas symbolisera det Medvetna medan det kliffotiska trädet symboliserar det Omedvetna, det undanträngda och ibland farliga men även det potentiella. Adepten som arbetar med kliffot brukar göra detta med målet att lära känna sina undanträngda kvalitéer, negativa såväl som positiva, som med C.G. Jungs metod individuation, att utforska skuggan/Satan och uppnå en accelererad evolution i sig själv. Ser man trädet i en pytagoreisk geometrisk form (vilket man måste om man talar dimensioner) så nuddar vi strax över på att den liknar trapezoiden, och tunnlarna trapezoidens vinklar som demonerna kan röra sig mellan dimensionerna med. 





Adam Kadmon och Adam Belial.

Är du bekant med skillnaden, i Platons tankar, mellan manifesterade former och perfekta former? Om så är fallet får du kärnan i skillnaden mellan Adam och Adam Kadmon. Adam Kadmon är den ur guds synvinkel perfekta formen av Adam, målet för varje rättttrogen kristen, som genom sin lydnad och underkastelse till gud uppgå i en ny ickemänsklig existens. Adam Belial, är den kliffotiska motsvarigheten till Adam Kadmon. Det vill säga, magikern har blivit enmanifestation av den sataniska vägens perfektion som leder till det "det viljda köttet" alltså Adams sataniska vilja manifesterad i kroppen.
Adam Belial, befinner sig i den kliffotiska dimensionen och det vid Chaigidel och Sathariel, de kliffotiska pelarnas högsta punkter som till höger och vänster om Lucifers Da'ath (kunskap) förfinat polariteten och gett dem kraft att öppna en vampyrisk ”twilight zone”. Jämför återigen med C.G. Jungs koncept om individuation där skuggan/Satan utgör ena polen och anima/animus (och exempelvis Lillith i demonformen ”Incubi”) utgör andra polen som leder fram till den ”accelererade evolutionen” genom sina perfektioner. Adam Belial betyder "Adam den ogudaktige" och man skulle
kunna säga att han betyder ”Adam utan herre” då Belials betyder ”utan herre”. Oavsett om man är modern satanist eller teistisk så evokeras inte principen Adam Belial i magikerns syfte att nå självutveckling, de gamla texterna beskriver två korta invokationer för att mana fram principen Adam Belial:

"Liftoach Pandemonium, et germinet Adam Belial" (Öppna infernalplanet och ta fram Adam Belial)

och ”Io Edom Belial” (Hell Edom Belial, ett annat namn för Adam Belial)

                  
                                                                Adam Belial

Satanistens absoluta mål ligger i Adam Belial, att manifestera sin vilja och individualitet så att man verkligen blir sin egen gud, så perfekterad att man demonförklaras som ett sataniskt helgon. Detta gör han genom att fokusera inåt och omvärdera världen, och genom att levandegöra den kliffotiska modellen Satan/Moloch, dualiteten där den ena helveteskungen river ner det svaga i det den andra byggt upp för att kunna bygga upp något bättre i en evig dans framåt i en evolutionär utveckling. Adam Belial lägger även guds moral åt sidan och skapar sin egen moral, den moral som beskrivs av LaVey. Och metoden, den känner vi igen från Nietzsches koncept om övermänniskan. Det finns två genomgripande versioner av mänsklig evolution (”evil"ution), det är den ena där Nietzsches lägger fram receptet på övermänniskan, och den alkemiskt psykologiska väg som C.G. Jung beskriver i individuationsprocessen. Hur som helst, var vi än letar i den mylla av magiska idéer som satanismen har skapats från, så beskrivs alltid evolution som något djävulskt och sataniskt, där de högsta djävlarna alltid blivit det genom att återskapa sig själva till mer utvecklade och mäktiga versioner av sig självt. I Ragnarök överlever Liv och Livtrasir (”den som värdesätter/klamrar sig fast vid livet”) den nordiska mytologins två evolutionärer, genom att gömma sig i närheten Mimers brunn, kunskapens brunn, med slående likhet att Adam Belial befinner i nära anslutning till Daat, kunskapens ”kliffot.

I Svenska Satanistkyrkans gradsystem arbetar vi strukturerat med olika metoder, inte nödvändigtvis med Kliffoter utan snarrare andra metoder, bland annat genom manifestationen av Adam Belial i oss själva, samt både Nietzsches metoder, alkemins och C.G. Jungs metoder till själv-deifikation. Det finns andra väldigt handfasta och vetenskapliga metoder som dyker upp först när gradsystemet tagit dig till prästerskapsnivån.

”Människan är något som skall övervinnas. Vad haven I gjort för att övervinna henne? Alla väsen hitintills skapade något utöver sig själva: Vad stort är i människan, det är att hon är en brygga och intet mål; vad älskas kan i människan, det är att hon är en övergång och en undergång. " Friedrich Nietzsche 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar